خانه / اخبار و اطلاعیه ها / اخبار آموزش و پرورش / نقدی گذرا بر طرح رتبه بندی معلمان

نقدی گذرا بر طرح رتبه بندی معلمان

کارگروه خبری تحلیلی ندای معلم – عملا که به طرح رتبه بندی معلمان نگریسته می شود، میبینیم که سابقه معلمان، عنصری مهم در ایجاد رتبه های متفاوت بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ندای معلم، از ابتدای طرح رتبه بندی معلمان، صحبت های زیادی مطرح گردید، عده ای از این طرح حمایت کردند و عده ای هم مخالف این طرح بوده اند.

بعد از اجرای طرح رتبه بندی نیز، با وجود افزایش حقوق، جمع کثیری نارضایتی خود را از این طرح اعلام کردند.

علت عمده این اعتراضات در دو محور خلاصه می شد:

مهمترین دلیل نارضایتی معلمان و فرهنگیان، عدم احتساب مدارک تحصیلی و عدم قرار گیری معلمان کم سابقه در رتبه های عالی و بالاتر، محسوب میشد.

در بین منتقدینی که سکان تدریس را بر عهده نداشتند و جزو کارشناسان تعلیم و تربیت مطرح هستند، عدم ارتقای شایستگی های معلمان، بعد از رتبه بندی، علت مهم بی کفایتی این طرح محسوب میشد.

در نظر منتقدان به این طرح،گفته شد مولفه هایی که به عنوان معیار رتبه بندی ذکر شدند، در زیرمجموعه سابقه آموزشی قرار می گرفتند. به عبارت دیگر، سابقه آموزشی مهمترین ملاک در طرح رتبه بندی در نظر گرفته شد.

با این حساب، شاخصه هایی مانند روش های آموزشی، آشنایی با فناوری های نوین و… که باید مهمترین ملاک رتبه بندی محسوب می شد، در پایین ترین و جزو آخرین معیارهای رتبه بندی محسوب شدند.

البته این به معنای این نیست که این شاخصه ها جایی در طرح رتبه بندی نداشتند، اما عملا که به رتبه بندی معلمان توجه می کنیم، میبینیم که شاخصه های محور یاددهی یادگیری و… در طرح رتبه بندی، خیلی کمرنگ ظاهر شدند و معلمانی که زیر ۲۴ سال سابقه داشتند، در رتبه عالی قرار داده نشدند.

از نظر برخی متقدان، صدور یک باره احکام رتبه بندی، شاید دلیلی بر این مدعا باشد. چه بسا کسانی باشند که در مولفه های یاددهی یادگیری و… دارای فعالیت هایی شده باشند که نه در سامانه ضمن خدمت و… ثبت نشده باشد. منظور این است که چرا بر اساس اطلاعات گذشته اقدام به صدور احکام رتبه بندی شد.

با این حال این طرح از لحاظی دارای ارزش و حمایت است:

۱- حمایت از سابقه آموزشی معلمان(معلمان پر سابقه به عنوان با تجربه های این طرح قلمداد شدند و از تضییع حق آنها جلوگیری شد.)

۲-حمایت از معیشت معلمان در این طرح – هر چند که در رتبه های پایه حقوق چندانی به معلمان اضافه نگردید اما تلاش در راستای افزایش حقوق معلمان در قالب افزایش شایستگی های معلمان، نشان دهنده تلاش مسئولان ارشد آموزش و پرورش از جمله دکتر فانی وزیر آموزش و پرورش، دولت و مجلس برای رسیدگی به وضعیت معیشتی معلمان است.

لذا با توجه به انتقادات صورت گرفته به این طرح از نظر منتقدان، لازم است پیشنهاداتی برای این طرح صورت بگیرد تا لااقل در فاز دوم رتبه بندی اجرایی شود:

۱- درست است که معلمانی با حداقل شش سال سابقه نمی توانند به یک بار رتبه عالی را اخذ نمایند، اما می توان در آینده این امکان را بوجود آورد تا معلمان شش سال سابقه کار بتوانند با افزایش شایستگی های خود در رتبه ارشد نیز جای بگیرند.

۲- همانطور که ذکر شد،با وجود مولفه های مهمی از طرح رتبه بندی، اولویت با سابقه آموزشی بود. بنابراین باید مسوولان آموزش و پرورش در طرح رتبه بندی به شاخصه و مولفه هایی که خود تصویب کرده اند، اهمیت بدهند و از آن برای ارتقای شایستگی های معلمان استفاده کنند.

۳- قبلا هم عنوان شده بود، که شش سال سابقه آموزشی زمان زیادی برای ورود به طرح رتبه بندی است، اگر زمان تحصیل دانشجویان دانشگاه فرهنگیان، در طرح رتبه بندی مد نظر قرار داده نشود، باید شرایطی را محیا کرد تا شش سال سابقه، لااقل به چهار سال کاهش پیدا کند تا دانشجویان دانشگاه فرهنگیان بعد سه الی چهار سال سابقه تدریس انگیزه تلاش برای افزایش شایستگی های خود برای قرار گرفتن در رتبه بهتر را داشته باشند.

درباره ی admin

همچنین ببینید

moallem

اجرای ناقص طرح رتبه بندی معلمان

ندای معلم- معاون سابق برنامه‌ریزی، توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش از مصاحبه ای ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *