خانه / اخبار و اطلاعیه ها / اخبار آموزش و پرورش / آیا معلمی که دغدغه معیشت دارد، می تواند تدریس موفقی داشته باشد؟

آیا معلمی که دغدغه معیشت دارد، می تواند تدریس موفقی داشته باشد؟

ندای معلم- مشاهده یادداشت ارسالی همکار فرهنگی در ادامه مطلب.

همه کسانی که در حوزه فرهنگی، حرفه ی شریف معلمی مشغول تدریس وانجام وظیفه هستند، خوب می دانند بدون آموزش و پرورش پویا و با کیفیت به آینده روشن نخواهیم رسید و این مورد از تأکیدات علما و معصومین است و نیز تجربیات سایر کشورها پیشرفته و صاحب نام نشان می‌دهد که رسیدن به توسعه پایدار بدون آموزش و پرورش با کیفیت و قوی وپویا تقریباً محال است.

اما معلمی که با دغدغه معیشت و اندیشه مضطرب وبدون مطالعه وتمرکز فکری به کلاس درس می رود نمی تواند کارایی مناسب داشته باشد. هنوز میلیون ها کودک در این کشور وجود دارند که ما می توانیم آینده ی درخشانی را با سیاست هدفمندی و برنامه ریزی اصولی، استعدادهای آنان را شکوفا وبه قله انسانیت ارتقا دهیم.وقتی کسی تلفن همراه نداشت، وقتی بیماری های گونان قربانی می گرفت ما به همان سبک وروشی درس می دادیم که آلان هم همین روش متداول است.

چرا تغییر نکردیم مگر همه چیز به سرعت برق وباد در حا ل دگرگونی نیست؟ چرا به یک برنامه درسی چسبیده ایم که می دانیم در دنیا کار ندارد؟چرا از کشورهای موفق درس نمی گیریم وتجربه کسب نمی کنیم ؟

ما هرگز به فردای روشن نخواهیم رسید؛ مگر اینکه آموزش و پرورش امروز ما چشم انداز روشنی داشته باشد و شکل و شمایل جامعه فردا امروز در کلاس و در تابلوی سیاه توسط معلم وبا همت والای او ترسیم ‌شود.

وقتی در تهران حقوق ماهیانه پایین تراز ۳میلیون تومان زیر خط فقر محسوب می شود با این حساب اکثریت معلمان زیرخط  فقر هستند.

هیچ طرح وبرنامه ای در این وزارت خانه موفق نخواهد شد مگر این که مجریان آن همکاری منظم وهماهنگی درامور وکارهای محوله را به نحو احسن انجام دهند ومیوه این محصول فقط رضایت قلبی معلم از کار ومعیشت اوست.

به راستی ما به دنبال چه هستیم و چرا خود را از خطا مبرا می دانیم ؟ طبق مصوبه مجلس باید افرادی که سا لانه بیش از۳۵ میلیون درآمد دارند یارانه آنان حذف شود این در حالی است در کلان شهرهایی مانند تهران یک معلم سه میلیون در آمد ندارد، خودش زیر خط فقر است، هزاران هزینه پیش بینی نشده دیگر هم به آن اضافه می گردد. لذا بهتر نیست یارانه پردرآمد ها را حذف وبه یارانه افراد کم بضاعت افزوده کنیم! البته شایسته است این تقسیم بندی براساس شهر وموقعیت جغرافیایی و هزینه خانوارها با توجه به مکان هر شهر صورت بگیرد .

آمریکا در سال ۱۹۸۱ طرحی را به اجرا گذاشت که براساس آن افراد مختلف نظام آموزشی‌شان را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند که عنوان آن ملتی در خطر بود و براساس آن همه ارکان اقتصادی و سیاسی دولت را تحت تاثیر قرار داد. اما ما برای فرهنگ غنی این کشور چه کرده ایم غیر از اینکه دانش آموزان ومعلمان را بی انگیزه و ومشکلات را از زمین و آسمان برسرشان نازل کرده ایم ؟

اهمیت آموزش و پرورش به ویژه آموزش و پرورش عمومی بسیار مهم و ارزشمند است اما از میان همه عواملی که باعث موفقیت نظام آموزشی می‌شود، معلم نقش کلیدی دارد وسکاندار نظام آموزشی و میزان تاثیری که عوامل مختلف به عملکرد آموزشی دارد متفاوت است که در این میان معلم تاثیرگذارترین اثر را در موفقیت یا ناکامی نظام آموزشی دارد؛ لذا رسیدگی وتامین معیشت او امری مهم و اجتناب پذیر است .

اگر معلم، معلم باشد بسیاری از نواقصی مانند نارسایی کلاس، نبود تجهیزات و برنامه درسی را پوشش می‌دهد، در نتیجه اگر بخواهیم در مسیر آموزشی با کیفیت حرکت کنیم آن چیزی که سند تحول و اسناد پایین‌تر آن تولید شده است، تاکید بر معلم است.معلمنقش تاثیر گذاری را برنظام آموزشی دارد.

معلم  شاه کلید دانایی و ناخدای کشتی پرسخاوت دانش وباران رحمت خداوند وخورشید کلاس است  که با نور افشانی خود یخ های فسرده را ذوب  وآلودگی جهالت را از تن جویندگان علم می شوید.

وقتی از آموزش و پرورش سخن  می‌گوییم، برای عاقبت‌بخیری و فردایی روشن برقله رفیع انسانیت، جامعه سربلند و مطرح در دنیا هم حرفی برای گفتن داریم؟ حال که معلم امروز می‌تواند این نقش را ایفا کند؛زمینه پیشرفت چنین جامعه ای را مهیا کرده ایم ؟ دیگرانگیزه ای برای معلمان باقی نمانده است؟ چقدر با تصویب قوانین تبعیض آمیز و تحمیل فقر و تفاوت حقوق ومزایا آن هارا دلسرد ونگران کرده ایم؟

اول آنکه ما در داشتن معلم‌های توانمند که با علم دنیا در ارتباط باشند دچار مشکل هستیم دوم اینکه عامل انگیزشی معلم برای ایفای این نقش مهم بسیار ضعیف است؛ اگر معلم امروز شغل دوم نداشته باشد امکان گذران زندگی برایش میسر نیست و اگر شغل دوم داشته باشد چه زمانی باید مطالعه و کسب دانش افزایی کند؟ پس  نمی‌تواند معلمی کند.

آیا مسئولین عالی رتبه کشور این موضوع را درک نکرده اند ویا لا اقل نباید از کشورهای پیشرفته دیگر کسب تجربه کنند ؟

اگر معلمی سر کلاس دائم دغدغه معیشت ، اندیشه مصظرب ، درگیری ذهنی و علمش به روز نباشد نمی‌تواند معلمی کند و اگر متولی آموزش کشور و دولت این مشکل را حل نکند، رفتن به سمت آموزش و پرورش با کیفیت وپویا و پیاده‌سازی سند تحول تقریباً غیرممکن وسرابی بیش نیست.

ما مجبوریم معیشت معلمان و بازنشستگان را بهبود بخشیم یا باید درآمد آن هارا افزایش دهیم و یا هزینه زندگی اورابا کمک های غیر نقدی  کاهش دهیم این دو قطب سر خط فعالیت وزارت آموزش و پرورش است. باید تلاش کنیم درآمد معلم را افزایش و هزینه آن را کاهش دهیم. اما هزاران افسوس مسئولین ما از پذیرفتن حرف حق گریزان وبه فرهنگ جامعه اهمیت نمی دهند.

در کشور به دلیل ساختار سیاسی و نظام متمرکزی که هست فعلاً تنها محل افزایش درآمد بودجه عمومی دولت است، ولی دولت باید این بودجه را افزایش وبرای آموزش وپرورش از راههای منطقی و مناسب درآمد زایی کند .

امروزوقتی  دولت نزدیک ۸۰ درصد درآمدش را صرف حقوق و مزایای کارکنان رسمی، شاغل و بازنشسته‌اش می‌کند؛ یعنی با ۲۰درصد باقی مانده از در آمد می تواند صرف کارهای عمرانی و زیرساخت‌ها نظام آموزشی کند؟

باید با برنامه ریزی زودبازده و آموزش نیروهای ماهر و سرمایه گذاری به دارایی‌های سرشاردر  آموزش و پرورش دست یابیم؛ چرا که دارایی‌های ما فرزندان برومند این کشور هستند.

ما باید فرزندان این مرزوبوم راقوی وسالم وموفق ودر مدارس خوب آموزش دهیم، چون آنها گردانندگان و مسئولان آینده این کشور خواهند بود.تجربه موفق اجرای توزیع شیر توسط سازمان دانش‌آموزی تجربه ارزشمندی است که قسمتی از نیازهای بدنی دانش آموزان را تامین می کند وسلامتی را به ارمغان می آورد پس می توانیم در تبدیل دارایی به سرمایه از پتانسیل سازمان دانش‌آموزی استفاده ‌کنیم و باید باور کنیم راهی جز این نداریم تا دارایی را در حوزه منابع انسانی و اموال منقول و غیرمنقول را تبدیل به سرمایه کنیم و ارزش افزوده آن را برای آن ۴۰ درصد ارائه دهیم.

ضرورت سرمایه گذاری وبرنامه ریزی در بخش جهش نظام آموزشی کشور وبه روز نمودن علم معلمان وتامین معیشت ورفاه وتسهیلات برای معلمین وسیاست های اصولی واستفاده ازتجربیات کشورهای موفق وتغییرات کتاب های درسی باتوجه به نیاز جامعه می تواند این فاصله راکاهش دهد ومرهمی بردردها ومشکلات معلمان باش.

به امید آن روز که فرزندان ما شغل معلمی را بااشتیاق و بادر آمد مکفی برگزینند وصادقانه درراه پیشرفت های علمی جامعه همت گمارند وکشور ایران را به قله های رفیع انسانیت برسانند .

نویسنده : نصراله خلیلی – همکار فرهنگی از تهران

درباره ی admin

همچنین ببینید

chanal

کانال تلگرامی فرهنگیان

کارگروه پژوهش و فناوری ندای معلم- برای عضویت در کانال جامع فرهنگیان کشور به ادامه ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *