خانه / خدمات آموزشی / اقدام پژوهی / آشنایی با پژوهش در عمل( اقدام پژوهی)

آشنایی با پژوهش در عمل( اقدام پژوهی)

کارگروه آموزشی ندای معلم – سایت جامع فرهنگیان: اقدام پژوهی جزو مهمترین پژوهش ها در حوزه آموزش و پرورش است. از اقدام پژوهی،به پژوهش در عمل نیز یاد می شود.

در این سایت به مرور زمان مقالات آموزشی مفید، در حوزه اقدام پژوهی و پژوهش در عمل بارگزاری می شود و به تدریج مفهوم پژوهش در عمل و مراحل و ابعاد آن از طریق منابع مختلف توضیح داده می شود. بی شک پژوهش در عمل جزو مهمترین اقدامات معلم در جهت حل مسائل کلاس است و آموزش و پرورش ما به شدت نیازمند اوج گرفتن این نگرش در فرهنگیان عزیز است.

در ادامه مطالب مهم از کتاب پژوهش در عمل دکتر اقبال قاسمی پویا، استاد برجسته کشور در حوزه پژوهش های آموزش و پرورش، آورده شده است و مطالب بسیار کاربردی از صفحات اول این کتاب گلچین شده است و به مرور زمان مطالب بیشتری از این کتاب آورده می شود.

طبق متون این کتاب، در تعریف پژوهش در عمل می توان گفت که، نوعی رویکرد پژوهشی است که در آن افراد مشغول درکاری برای به سازی و اصلاح وضع نامطلوب کار خود، با مشارکت افراد ذی نفع در ان به پژوهش و مطالعه می پردازند. هم چنان که از تعریف بالا پیداست پژوهش در عمل نوعی رویکرد است. یعنی نوعی نگاه و جهان بینی است که افراد درگیر در شغل و حرفه، مانند معلمان مشغول به تدریس در کلاس های درس، می کوشند به یاری آن وضعیت نامطلوب را اصلاح کنند. بی گمان این وضعیت نامطلوب ناشی از نگاه آنان به چگونگی پیشرفت کار است یعنی دست اندرکاران برای نمونه معلمان مشغول در کار، وضع موجود را مطلوب و خرسند کننده برای خود ارزیابی نمی کنند و این ارزیابان خود افراد درگیر در کار هستند نه کسانی دیگری بیرون از کار آنان.

پژوهش در عمل اقدامی مبتنی بر مطالعه است. واژه پژوهش در عمل ترجمه انگلیسی action research است. گرچه این اصطلاح و مفهوم آن شصت سال پیش وارد نوشته ها و محبت های تربیتی و علوم اجتماعی در کشورهای غربی شده است، به کارگیری این رویکرد در کشور ما سابقه چندانی ندارد.

معلم پژوهشگر به کسی گفته می شود که به امر آموزش دانش آموزان مشغول است و خواستار آن است که در فرآیند آموزش و یادگیری، با یاری همکاران یا به گونه ای فردی، به پژوهش بپردازد تا از این رهگذر آموزش اثربخش تر شود. حل مسائل که به کلاس درس مبتلا می گردد، تقویت آموزش و یادگیری، از جمله هدف معلمان پژوهشگر است. معلم پژوهشنده در تلاش است تا از طریق پژوهش در کلاس درس و استفاده از انواع روش های آموزش و مناسب یکایک دانش آموزان، شرایطی فراهم آورد تا حداکثر استعدادهای دانش آموزان، شکوفا شود.

پژوهش در عمل سه مرحله اساسی دارد:

تشخیص

تغییر

ارزیابی

در روز های آتی سه مرحله فوق به طور کامل شرح داده می شود.

درباره ی admin

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *